Wouter Dekoninck

Leuven, België

Wouter Dekoninck concerteert doorheen Europa en Japan als organist, klavecinist en improvisator en met eigen transcripties voor orgel, barokorkest en zangers. Hij is organist-titularis van het historische Penceler-orgel 1714 in de Sint-Geertruikerk in Leuven en oprichter en artistiek leider van het ensemble Hildebrandt Consort , dat zijn transcripties vertokt op periode-instrumenten. Hij won reeds op zeer jonge leeftijd verschillende orgelwedstrijden en een compositiewedstrijd. Zijn recente monumentale mistranscriptie ‘Grosse Messe 1739 für Bach und Luther’, een ‘nieuwe Bachmis’ voor barokorkest en zangers naar Bachs ‘Dritter Teil der Clavierübung’ werd live uitgezonden op de Duitse zender MDR Kultur. Het werd bekroond met een Gouden Label door Klassiek Centraal en kreeg verschillende lovende recensies in de internationale pers. Wouter Dekoninck verleent geregeld zijn medewering als solist en continuospeler aan Utopia-ensemble en Currende olv Erik Van Nevel. Met violiste Madoka Nakamaru nam hij J. S. Bachs Sechs Sonaten für Violine und obligates Cembalo BWV 1014-1019 op voor het label Organroxx.

Reeds op jonge leeftijd speelde hij piano, klavecimbel, cello en orgel. Hij won hij tweemaal de orgelwedstrijd van de Vlaamse Orgeldagen (1995 en 1997) en de compositiewedstrijd in hetzelfde kader met een Concerto grosso in C voor twee violen, cello en barokorkest. Hij studeerde orgel en klavecimbel aan het Lemmensinstituut en behaalde het specialisatiediploma met grootste onderscheiding. Hij is nu organist-titularis van het prachtige historische Penceler-orgel (1714) van de Leuvense St.-Geertruikerk waar hij het Internationaal orgelfestival St. Geertrui oprichtte. Tegenwoordig concerteert hij doorheen Europa en Japan.

Met zijn transcripties, geïnspireerd op klavier en orkestliteratuur, creëert hij een uitzonderlijk en door het publiek erg gewaardeerd repertoire, onder andere voor orgelsolo, (barok)orkest, zangers en voor kamermuzikale bezettingen. Ze zijn meesterlijk gestoeld op een grondige studie van de compositorische principes van de oorspronkelijke componist en bieden zowel de musici als het publiek het genot van een uitdagend, onbekend, fris en fascinerend repertoire.

Zijn passie voor schrijven en vertolken komt samen in zijn ensemble Hildebrandt Consort, waarvan hij de oprichter is. Het ensemble is gespecialiseerd in de stilistische vertolking op periode-instrumenten van Wouter Dekonincks transcripties gaande van renaissance, barok tot romantiek. Succesvolle producties met Hildebrandt Consort, vaak bejubeld met lovende recensies in de internationale pers, zijn: [Bach]² The Art of Transcription (orgelconcerti & preludes en fuga’s voor barokorkest), Spirit of Händel (nieuw gecreëerde orgelconcerti en suites voor barokorkest gebaseerd op Handels Concerti Grossi en klavecimbelsuites), Tea with Mendelssohn & Coffee with Schumann (transcripties voor strijkkwintet en orgel) en de Grosse Messe 1739 für Bach und Luther (een monumentale nieuwe ‘Bachmis’ voor zangers en barokorkest naar J.S. Bachs Dritter Teil der Clavierübung én bekroond met een Gouden Label door Klassiek Centraal). Wouters Grosse Messe 1739 für Bach und Luther werd live uitgezonden door de Duitse cultuurzender MDR-Kultur tijdens de Thüringer Bachwochen 2019. Verder verleende het ensemble zijn medewerking aan bijzondere projecten zoals ‘Nekkanacht’ in het Sportpaleis waar ze in samenwerking met De Nieuwe Snaar Wouters barokke bewerkingen brachten van hun songs. Het ensemble was te gast op verschillende internationale podia en festivals, gaande van Concertgebouw Brugge tot Japan en. Hildebrandt Consort resideert in de concertreeks ‘Bach in Leuven’, waar het naast transcripties ook passies, cantates en instrumentale muziek van J. S. Bach uitvoert.

Wouter Dekoninck verleent daarnaast zijn medewerking aan verschillende ensembles, waaronder Currende olv Erik van Nevel en het vocaal ensemble Utopia. In kamermuziekverband werkt hij nauw samen met violiste Madoka Nakamaru, die in januari 2018 in Japan de wereldcreatie speelt van Wouters koraalpartita voor vioolsolo Wachet auf! Ruft uns die Stimme. Samen met Madoka nam hij
J. S. Bachs Sechs Sonaten für Violine und obligates Cembalo BWV 1014-1019 op voor het label Organroxx. Hun productie Time machine: dance through the decades met muziek van Smeltzer tot Ysayë was in Japan een groot succes. Hij is als orgel- en klavecimbelleraar verbonden aan Kunstacademie Halle en aan de academie voor muziek en woord van Sint-Agatha Berchem.

 

www.wouterdekoninck.org 

www.hildebrandtconsort.org